Har du funderat på hur den finansiella kommunikationen ser ut på ditt företag? Är du ute efter att effektivisera den och genomföra förbättringar? Eller tillhör du ett nystartat företag och vill lära dig mer om ämnet generellt? Oavsett vilket finner du svar på frågorna i den här texten.
Om finansiell kommunikation
Generellt innebär finansiell kommunikation all kommunikation som har med ett företags finanser att göra. Det kan innefatta allt från årsmöte, möten med aktieägare, möten med potentiella investerare, kapitalmarknadsdagar till presskonferenser och mycket mer. Idag handlar det dessutom om hur företaget kommunicerar digitalt också.
Det vill säga, finansiell kommunikation handlar om att ert företag värderas på goda grunder baserade på korrekt och relevant information. Samtidigt måste företagets finansiella kommunikation också vara planerad information som riktar sig till rätt målgrupp, på samma sätt som exempel marknadsföring och den formen av kommunikation. För många företag kan det vara svårt att hitta rätt balans mellan att presentera korrekt och trovärdig information samtidigt som den inte får framstå som tråkig. Utöver det måste den passa både den som är insatt och kanske är delägare eller aktieägare till någon som köper företagets produkter och vill veta mer.
Den finansiella kommunikationen en väldigt viktig del av företagets framtid. Om ett företag vill skapa nya kontakter, hitta nya intressenter och nya investerare måste företagaren inte bara vara duktig på att kommunicera ur en marknadsföringssynpunkt utan också komma ihåg hur hen hanterar sin finansiella kommunikation.
Det finns förstås en rad olika sätt att komma runt problematiken som många fastnar i. Dessutom finns det en del sätt att göra den finansiella kommunikationen mer till en form av flervägskommunikation än enbart en form av envägskommunikation, som det ofta blir annars. De få gångerna som de flesta företagen försöker göra den finansiella kommunikationen lite roligare på är oftast årsmötet. Men, bara för att en del företag har insett att de behöver försöka, betyder inte det att de lyckas.
Förbättra era möjligheter
Det enkla lösningen är ofta den bästa, så är det ofta och så är det definitivt i det här fallet. Om ert företag har problem med er finansiella kommunikation – ta hjälp! Det är det absolut bästa sättet att effektivisera, växa och bli bättre. Även om ni har kompetenser som räcker för att hålla företaget flytande finns det alltid experthjälp att få externt. Dessutom skadar det inte att få företagets finansiella kommunikation analyserad.
Det här är en investering som de allra flesta företag skulle må bra av att genomföra. Det behöver dessutom inte kosta skjortan att ta in en kommunikationsbyrå eller en enskild expert heller. Det här är så viktigt för företagets framtid att många investerar i att bli bättre på det här området. Om ni är ett nystartat företag är det här en utmärkt anledning att ta ett investerings- eller utvecklingslån. Det är en investering som oftast betalar tillbaka sig själv med råge. Det är få företag som har råd att ha en hel marknadsavdelning, särskilt i uppstartsfasen.
Ett exempel på räddare i nöden är Oxenstierna & Partners. De är experter på den här typen av problematik och erbjuder en rad olika tjänster. De erbjuder både punktinsatser som rådgivning och stöd i specifika frågor. Men, de erbjuder också ett mer omfattade stöd och mer långsiktig hjälp. Det finns förstås andra liknande företag att ta hjälp av också. Håll utkik efter de som är en del av exempelvis PR-nätverket Worldcom Public Relations Group. Att tillhöra den formen av nätverk är definitivt en kvalitetsstämpel i sammanhanget.
Genom att ta hjälp av en ett specialiserat företag ökar företaget sina möjligheter att lyckas komma vidare och effektivisera sin finansiella kommunikation. Det i sin tur hjälper företaget att växa ännu mer, hitta fler nya investerare och få fler samarbetspartners.